24.5. 2024
Hokej bez ledu, jen s virtuální přilbou. Česká firma trénuje hvězdy NHL
Obří české sportovní úspěchy – poté co tuzemský startup Sense Arena s tréninky ve virtuální realitě dobyl NHL, podepsal smlouvu i s tenisovou ATP Tour. Teď je oficiálním partnerem obou soutěží.
Bob Tetiva založil startup Sense Arena. Sportovcům nabízí virtuální tréninky.
Místo hokeje sice hrával Bohdan „Bob“ Tetiva basketbal, přesto vždy toužil dostat se do slavné NHL. A podařilo se mu to. Zakladatel startupu Sense Arena totiž vymyslel unikátní virtuální trénink, který pomáhá sportovcům vylepšit své výkony a jenž se stal dokonce certifikovaným partnerem kanadsko-americké NHL.
„Kromě toho máme také samostatné smlouvy s pěti týmy z NHL,“ dodává Tetiva pro pořad Agenda SZ Byznys. Dnes tento způsob tréninku využívá například brankářská jednička týmu Seattle Joey Daccord, v minulosti ho zase zaštítil i český reprezentační útočník a hvězda NHL David Pastrňák.
Hokej bez ledu
„Když to vysvětlím laicky – dáte si na hlavu helmu virtuální reality a před vámi se objeví zimní stadion – aréna NHL. Podle toho, jestli jste v roli brankáře, nebo útočníka se rozehrávají herní situace, bruslí tam hráči a vy máte hokejku, vyrážečku, nebo lapačku a virtuální puk,“ vysvětluje Tetiva, jak jeho novinka funguje. Všechna cvičení jsou uzpůsobená tak, aby se dala dělat na malém prostoru. „Není to na fyzickou část hokeje, ale o tom naučit se přemýšlet, komu dát puk, kam se postavit,“ dodává.
Hokejový trénink bez ledu Tetiva nejprve dodal národnímu tým USA do osmnácti let, ke kterému se dostal během Gretzky Cupu v Břeclavi. Postupně se mu podařilo přesvědčit hokejové profíky, že jde o skutečný trénink a ne pouze o videohru. Nejprve začaly s českou firmou spolupracovat jednotlivé týmy NHL, pak se stala oficiálním tréninkovým nástrojem americké hokejové organizace USA Hockey a následně došlo k uzavření dlouhodobé oficiální spolupráce přímo s celou NHL.
Sto tisíc stažení
„90 % příjmů je Severní Amerika, Spojené státy a Kanada. Evropa nebo ten zbytek světa je těch zbylých 10 %,“ říká Tetiva. Z českých týmů ji pak používají Bílí Tygři Liberec.
Trénink dnes už ale nekupují jen profesionálové. Tím, že cena (bez virtuální helmy) vyjde na necelých 700 korun, dostává se stále víc i mezi amatéry.
„Oslavili jsme sto tisíc stažení. Denně máme stovky nových instalací. V roce 2023 jsme dosáhli obrat čtyři miliony dolarů (91 milionů korun). Spouštěčem aktuálního velkého růstu, byla právě smlouva s NHL, kdy se celý produkt změnil do barev NHL. K tomu došlo až loni v listopadu a od té doby vidíme růst zhruba 250 procent,“ dodává Tetiva s tím, že ještě loni byl startup ztrátový, letos by se měl ale překlopit do černých čísel.
„Klasický příběh startupisty“
Sám Tetiva má dnes ve firmě zhruba 20procentní podíl, zbytek vlastní investoři. Vedle J&T Ventures jsou to firmy Miton a SYNER.
„Přál bych si, abych měl stále majoritu, ale je to klasický příběh startupisty, který si myslí, že si stále udrží absolutní vliv. Velice rychle ale zjistíte, že potřebujete finance k tomu, abyste rostl a rostl a ten balonek se nafukoval. Je lepší mít menší část ve velkém balonku, než ohromnou část na malém balonku,“ vysvětluje Tetiva.
80 milionů aktivních tenistů
Firma chce dále pokračovat v růstu, a proto potřebuje další investice, momentálně jde o milion dolarů. V plánu má totiž „překlopení“ produktu do varianty pro fanoušky – plnohodnotná hra ve virtuální realitě. „Je to logické. Když si vezmete, kolik je na světě hokejistů, kteří se chtějí zlepšovat, je to 1,6 milionu. To je stále omezené množství. Naproti tomu jen NHL říká, že jejich báze fanoušků je 45 milionů,“ vysvětluje Tetiva.
Kromě hokeje navíc nedávno Sense Arena vstoupila i do dalšího sportu. A i tady se jí podařilo hned podepsat exkluzivní spolupráci a z tenisového tréninku Sence Areny se stal oficiální tréninkový nástroj ATP Tour.
„Do tenisu jsme šli jako do sportu číslo dva především proto, že aktivních tenistů je na světě 80 milionů, což jsou úplně jiná čísla než u hokeje,“ vysvětluje Tetiva.
Zdroj: seznamzprávy.cz